De meer- of minderwaarde van financieel advies in het moderne tijdperk

  1. Home
  2. Algemeen
  3. De meer- of minderwaarde van financieel advies in het moderne tijdperk

De digitale wereld en financieel advies

Het is mijn bedoeling om de kennis artikelen (saaie kost) een beetje af te wisselen met wat lichtere zaken. Een onderwerp wat mij zo te binnen schoot en wat ikzelf interessant vind is de vraag wanneer het nou verstandig is om je te laten adviseren. Daarom ga ik je wat vertellen over de huidige (digitale) wereld en de meer- en minderwaarde van financieel advies.

De wereld is met de komst van het internet veranderd, zo ook in mijn branche. Tegenwoordig is het niet alleen meer de adviseur om de hoek waarmee ik moet concurreren, maar ook het grote kantoor in Utrecht, of de vergelijkingssite in Hilversum. Het internet heeft gezorgd voor ‘verkleining’ van de wereld. Een bijkomend effect is dat het daarnaast makkelijker is geworden om informatie te vinden. Mijn ervaring is dat het hierdoor lastiger voor mij is geworden om mijn meerwaarde als adviseur te doen blijken, maar de verandering biedt mij ook kansen. Social media bijvoorbeeld verbindt mensen met elkaar, maar heeft naar mijn idee ook gezorgd voor een ‘vergroting’ van de afstand tussen mensen onderling. Het leven op Facebook is alleen een glimp van hoe het leven er in het echt uit ziet. Voorheen had ik een aversie tegen social media om die reden. Ik was er gewoonweg nog niet klaar voor om dit anders te kunnen zien. Tegenwoordig beschouw ik het leven in de digitale wereld als een ‘ denkbeeldige wereld’ waar je van de ene plek naar de andere plek kunt transporteren. Dingen zijn soms anders dan ze lijken, maar kan wel mensen verbinden met de ‘echte wereld’.

Dit kan men voor een groot deel vertalen op advies wat digitaal beschikbaar is. Je vindt er nuttige informatie, maar vaak lees ik op internet informatie die onvolledig, onjuist, of alleen van toepassing is op een specifieke situatie. Hoewel advies soms overbodig is, verdient een relevant en goed financieel advies zich binnen no-time direct terug. Bij mijn werk probeer ik mij altijd in de schoenen te verplaatsen van degene die mogelijk advies zoekt voor een financieel product. Waarom zou diegene willen betalen voor advies wat hij of zij misschien zelfs ook (gedeeltelijk) achter zijn pc uit kan uitzoeken? En als je dan financieel advies nodig hebt, hoe zou je dat dan willen krijgen.

Hierop heb ik mijn bedrijfswaarden afgestemd. Als adviseur in de tijd van nu focus ik mijzelf op het bieden van kwaliteit, werk ik onafhankelijk om het best aansluitende product te kunnen adviseren, ben ik betrokken bij mijn klanten, bied ik transparantie over mijn kosten en zorg ik ervoor dat mijn klanten zowel het advies en product begrijpen als de meerwaarde ervan in zien. Echter wanneer is het tijd om vanachter jouw pc vandaan te komen en een real life adviseur in te schakelen?

financieel adviesAllereerst, de beste kantoren bieden een gratis oriënterend gesprek aan. Dat doe ik zelf ook om mijn bedrijfswaarden waar te kunnen maken. Twijfel je over advies, maak van deze optie gebruik. Stel voor jezelf daarnaast vragen over de volgende onderwerpen:

Complexiteit van het product

Wanneer ik iets koop wil ik begrijpen wat ik koop. Koop ik een paar schoenen, dan weet ik dat ze allereerst lekker moeten zitten en dat ze er netjes uit moeten zien. Daarnaast is het handig dat ze een paar jaar meegaan. Ik heb verder niemand daarbij nodig. Wanneer ik een dienst afneem zijn dat altijd diensten waar ik zelf niets van snap, of waarvan ik bang ben dat ik fouten maak met te vergaande negatieve gevolgen. Wat voor de één complex is, is voor de ander simpel. De een ontlucht zijn of haar cv ketel zelf, de ander durft niet aan knopjes van het ding te draaien met angst voor ontploffingsgevaar. Vertaal ik dat naar financieel advies dan kun je jezelf als stelregel dus de volgende vragen stellen:

  • Is mijn doel van afsluiten van een financieel product mij duidelijk?
  • Weet ik wat ik van het product kan verwachten?
  • Kan ik de gevolgen van het zonder advies afsluiten overzien?
  • Beantwoord je een van deze vragen met nee, dan kan een advies handig zijn. Maar stel jezelf ook vragen over het volgende punt.
  • Waarde van het advies
  • Levert advies/bemiddeling mij financieel voordeel op?

Deze vraag is lastiger te beantwoorden. Een voorbeeld. Zet je 1000 euro bij een bank op een spaarrekening tegen 1% rente. Dan levert jou dit 10 euro per jaar aan rente op. Bij een bank die 2% rente biedt levert dit 20 euro op. Ken jij alleen bank 1, dan is jouw adviseur die bank 2 aanbiedt, 10 euro per jaar waard. Tegenwoordig is dit soort advies (productadvies) makkelijker via internet te vinden. Desalniettemin kan een onafhankelijk adviseur vaak bij andere partijen terecht, of gunstigere tarieven dan op internet bedingen.

Hoeveel tijd bespaart advies en/of bemiddeling mij?

Verdien jij 30 euro per uur en kost een schoonmaker die volgens jouw normen het werk doet of beter,15 euro per uur? Dan is het geen slechte beslissing het werk uit te besteden en zelf een uurtje langer te besteden aan het werk op jouw vakgebied.

Kan een advies mij nog ander financieel voordeel opleveren, of een financieel nadeel besparen?

Veel pensioen uitkeringsproducten zijn onderhevig aan inkomstenbelasting over de uitkeringen. Een juiste constructie kan een fiscaal voordeel opleveren wat over de jaren duizenden euro’s aan voordeel kan genereren. Ook kan het zijn dat pensioenuitstel en aanvulling vanuit het vermogen fiscale en -of productvoordelen opleveren. Ga je pensioneren dan luidt mijn advies om altijd een oriënterend gesprek aan te vragen bij een adviseur.

Tips

Tijdens het oriënterende gesprek zullen vaak de kosten definitief met jou worden afgestemd. Bepaal voor jezelf het budget wat je over hebt voor de advieskosten. Wees daarnaast niet bang om te onderhandelen over de kosten. Mogelijk heb je je van tevoren al een beetje in de tarieven verdiept, echter deze zijn niet in steen gegrift en ook veel adviseurs zijn nog steeds niet transparant in hun tarieven naar buiten toe. Daarnaast hanteren veel adviseurs een marge in het tarief wat zij rekenen. Bedenk daarbij wel dat er niet altijd onderhandelingsruimte is, maar als je een totaalklant bent of wilt worden, dan is er in heel veel gevallen nog iets mogelijk.

Ik hoop dat je dit onderwerp ook interessant vonden. Uiteraard kun je me altijd je vraag stellen via het contactformulier of per e-mail jeroen@pensioncare.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu